YellowCms\Shop\Product\Type\Norbertinum\Entity\Book Object
(
[isbn:YellowCms\Shop\Product\Type\Norbertinum\Entity\Book:private] => 978-83-7222-613-6
[ean:YellowCms\Shop\Product\Type\Norbertinum\Entity\Book:private] => 9788372226136
[releaseDate:YellowCms\Shop\Product\Type\Norbertinum\Entity\Book:private] => 2017
[originalTitle:YellowCms\Shop\Product\Type\Norbertinum\Entity\Book:private] => Elementy społecznej nauki Kościoła
[subtitle:YellowCms\Shop\Product\Type\Norbertinum\Entity\Book:private] =>
[bookInfo:YellowCms\Shop\Product\Type\Norbertinum\Entity\Book:private] => 270, [3] s.
[volume:YellowCms\Shop\Product\Type\Norbertinum\Entity\Book:private] => pierwsze
[linkToShop:YellowCms\Shop\Product\Type\Norbertinum\Entity\Book:private] => www.norbertinum.pl/sklep/?p=productsMore&iProduct=1467
[allegroLink:YellowCms\Shop\Product\Type\Norbertinum\Entity\Book:private] => allegro.pl/oferta/13762688613
[releasePlace:YellowCms\Shop\Product\Type\Norbertinum\Entity\Book:private] => Lublin
[description:YellowCms\Shop\Product\Type\Norbertinum\Entity\Book:private] =>
Naturalną konsekwencją personalistycznej antropologii i filozofii społecznej jest etos inspirujący oraz normujący życie człowieka w różnych jego sektorach. Osoba ludzka, będąca rozumnym, wolnym i aktywnym podmiotem, nie może rezygnować z odpowiedzialności za swe życie: aprobowane wartości, wybory, decyzje, działania oraz ich rezultaty. Historia filozoficznej refleksji ukazuje wiele modeli etycznych, bardziej znane to: konwencjonalizm, naturalistyczny redukcjonizm, utylitaryzm indywidualistyczny lub społeczny, emotywizm, prawny rygoryzm, subiektywizm, historycyzm, etyczny personalizm. Ten ostatni występuje w różnych odmianach: klasyczno-metafizycznej, fenomenologicznej i psychologiczno-aksjologicznej.
Czołowym przedstawicielem etyki odwołującej się do metafizycznej koncepcji człowieka był św. Tomasz z Akwinu, fenomenologiczna wersja etyki personalistycznej jest prezentowana przez Franciszka Brentano, Maksa Schelera i Dietricha von Hildebranda. Etyka o profilu psychologiczno-aksjologicznym posiada współcześnie wielu przedstawicieli, których poglądy niejednokrotnie znacznie się różnią, są to m.in.: Alexius Meinong, Nicolai Hartmann, Louis Lavelle.
Etyka personalistyczna uznaje uniwersalny i normatywno-obligatoryjny charakter wartości i zasad moralno-etycznych. Zwolennicy etycznego subiektywizmu, zwykle powiązani z nurtem indywidualizmu, krytycznie oceniają etykę normatywną, preferując tzw. etykę wartości. Proponowana koncepcja jest dyskusyjna, wikła się bowiem w niekonsekwencję: jeżeli podstawowe wartości ludzkie – na czele z prawdą, sprawiedliwością, solidarnością i miłością – są niepodważalne i uniwersalne, to naturalną ich konsekwencją są uniwersalne normy moralne.
Etyka personalistyczna odwołuje się również do idei prawa naturalnego, które było i jest akceptowane w różnych epokach historycznych, obszarach kulturowo-cywilizacyjnych i religijnych wierzeniach. Współcześnie dyskutowany jest problem zakresu oddziaływania i obowiązywania norm moralnych. Klasyczny liberalizm i neoliberalizm za podstawę etyki przyjmują teorię umowy społecznej, w konsekwencji tego ewentualną akceptację oraz stosowanie wymogów etyki normatywnej zawężają do sfery indywidualno-prywatnej powiązanej głównie z życiem rodzinnym. Nauka społeczna Kościoła katolickiego jednoznacznie uznaje uniwersalny charakter wartości i norm etycznych, obowiązujący także w różnych sektorach życia publicznego: ekonomicznego, społecznego, politycznego, techniczno-naukowego, międzynarodowego. Człowiek jest ontyczno-osobową jednością, posiada jedną duchową „twarz”, nie może więc stosować różnych zasad moralnych w życiu osobistym i społecznym.
[...] Publikowana książka zawiera m.in. syntetyczną charakterystykę nauki społecznej Kościoła, wskazuje na powiązania antropologii z etyką ekonomiczno-społeczną, pracą, przedsiębiorczością, prawami człowieka, prawami rodziny oraz ideą wolności życia gospodarczego, a także zestawia etykę chrześcijańską z etyką liberalnego kapitalizmu. Drugim blokiem tematycznym rozważań tej pracy jest problematyka narodu omawiana w kontekście europejskiej i globalno-światowej integracji. Zagadnienia etyczno-aksjologiczne były już omawiane w niektórych wcześniejszych mych pracach.
ks. Stanisław Kowalczyk, Wstęp
Spis treści
Wstęp
I. Nauka społeczna Kościoła – struktura doktrynalna, status metodologiczny, profil
II. Antropologia personalistyczna podstawą etyki społeczno-ekonomicznej w nauczaniu Jana Pawła II i Benedykta XVI
III. Antropologiczno-personalistyczny wymiar pracy
IV. Personalistyczna aksjologia przedsiębiorczości
V. Personalistyczne podstawy rozwoju w encyklice Sollicitudo rei socialis Jana Pawła II
VI. Nauczanie społeczne papieża Franciszka
VII. Państwo a problem sprawiedliwości społecznej
VIII. Prawa osobowe człowieka w społecznym nauczaniu kardynała Stefana Wyszyńskiego
IX. Personalistyczne i etyczne podstawy ekonomicznych praw człowieka
X. Liberalno-indywidualistyczna koncepcja praw człowieka
XI. Jan Paweł II a rodzina i jej prawa moralno-społeczne
XII. Chrześcijańska koncepcja wolności życia gospodarczego
XIII. Dylematy cywilizacji techniczno-konsumpcyjnej
XIV. Etos kapitalizmu – profil, pozytywy, ograniczenia, dylematy
XV. Problematyka narodu w pismach kardynała Stefana Wyszyńskiego
XVI. Idea narodu w społecznym nauczaniu Jana Pawła II
XVII. Zagrożenia narodu w katechezie pielgrzymkowej Jana Pawła II
XVIII. Jan Paweł II a proces integracyjny Europy
XIX. Rola państw narodowych a proces integracji europejskiej
Nota bibliograficzna
Literatura przedmiotu
Aneks: Bibliografia prac Księdza Prof. dra hab. Stanisława Kowalczyka w latach 1959-2017
[shortDescription:YellowCms\Shop\Product\Type\Norbertinum\Entity\Book:private] =>
Opracowanie o społecznej nauce Kościoła
[format:YellowCms\Shop\Product\Type\Norbertinum\Entity\Book:private] => 170 x 240 mm
[issn:YellowCms\Shop\Product\Type\Norbertinum\Entity\Book:private] =>
[showBuy:YellowCms\Shop\Product\Type\Norbertinum\Entity\Book:private] => 1
[id:YellowCms\Product\Product:private] => 385
[name:YellowCms\Product\Product:private] => Elementy społecznej nauki Kościoła
[thumb:YellowCms\Product\Product:private] => Kowalczyk_Elementy_www_120.jpg
[price:YellowCms\Product\Product:private] => 30,00
[discountPrice:YellowCms\Product\Product:private] =>
[amount:YellowCms\Product\Product:private] => -1
[attribute:YellowCms\Product\Product:private] => Array
(
[binding] => YellowCms\Shop\Product\Attributes\Binding\Entity\Binding Object
(
[id:YellowCms\Shop\Product\Attributes\Binding\Entity\Binding:private] => 3
[name:YellowCms\Shop\Product\Attributes\Binding\Entity\Binding:private] => miękka klejona
)
[discount] =>
[status] => YellowCms\Shop\Product\Attributes\Status\Entity\Status Object
(
[id:YellowCms\Shop\Product\Attributes\Status\Entity\Status:private] => 2
[name:YellowCms\Shop\Product\Attributes\Status\Entity\Status:private] => Książka dostępna
[availabilityProduct:YellowCms\Shop\Product\Attributes\Status\Entity\Status:private] => 1
[description:YellowCms\Shop\Product\Attributes\Status\Entity\Status:private] => 0
)
[series] =>
[publisher] => YellowCms\Shop\Product\Attributes\Publisher\Entity\Publisher Object
(
[id:YellowCms\Shop\Product\Attributes\Publisher\Entity\Publisher:private] => 1
[name:YellowCms\Shop\Product\Attributes\Publisher\Entity\Publisher:private] => Norbertinum
[text:YellowCms\Shop\Product\Attributes\Publisher\Entity\Publisher:private] =>
[theirId:YellowCms\Shop\Product\Attributes\Publisher\Entity\Publisher:private] =>
)
[authors] => Array
(
[0] => YellowCms\Shop\Product\Attributes\Author\Entity\Author Object
(
[id:YellowCms\Shop\Product\Attributes\Author\Entity\Author:private] => 243
[name:YellowCms\Shop\Product\Attributes\Author\Entity\Author:private] => ks. Stanisław
[surname:YellowCms\Shop\Product\Attributes\Author\Entity\Author:private] => Kowalczyk
[photo:YellowCms\Shop\Product\Attributes\Author\Entity\Author:private] => S.Kowalczyk.jpg
[discountPaper:YellowCms\Shop\Product\Attributes\Author\Entity\Author:private] =>
[discountEbook:YellowCms\Shop\Product\Attributes\Author\Entity\Author:private] =>
)
)
[category] => Array
(
[0] => YellowCms\Shop\Product\Attributes\Category\Entity\Category Object
(
[id:YellowCms\Shop\Product\Attributes\Category\Entity\Category:private] => 20
[pid:YellowCms\Shop\Product\Attributes\Category\Entity\Category:private] => 0
[name:YellowCms\Shop\Product\Attributes\Category\Entity\Category:private] => Duchowość i teologia
[nameEn:YellowCms\Shop\Product\Attributes\Category\Entity\Category:private] =>
[favour:YellowCms\Shop\Product\Attributes\Category\Entity\Category:private] => 1
[text:YellowCms\Shop\Product\Attributes\Category\Entity\Category:private] =>
[product:YellowCms\Shop\Product\Attributes\Category\Entity\Category:private] =>
[subCategories:YellowCms\Shop\Product\Attributes\Category\Entity\Category:private] =>
[rabat] =>
[rabatEbook] =>
)
[1] => YellowCms\Shop\Product\Attributes\Category\Entity\Category Object
(
[id:YellowCms\Shop\Product\Attributes\Category\Entity\Category:private] => 26
[pid:YellowCms\Shop\Product\Attributes\Category\Entity\Category:private] => 0
[name:YellowCms\Shop\Product\Attributes\Category\Entity\Category:private] => Filozofia
[nameEn:YellowCms\Shop\Product\Attributes\Category\Entity\Category:private] =>
[favour:YellowCms\Shop\Product\Attributes\Category\Entity\Category:private] => 1
[text:YellowCms\Shop\Product\Attributes\Category\Entity\Category:private] =>
[product:YellowCms\Shop\Product\Attributes\Category\Entity\Category:private] =>
[subCategories:YellowCms\Shop\Product\Attributes\Category\Entity\Category:private] =>
[rabat] =>
[rabatEbook] =>
)
[2] => YellowCms\Shop\Product\Attributes\Category\Entity\Category Object
(
[id:YellowCms\Shop\Product\Attributes\Category\Entity\Category:private] => 51
[pid:YellowCms\Shop\Product\Attributes\Category\Entity\Category:private] => 0
[name:YellowCms\Shop\Product\Attributes\Category\Entity\Category:private] => Socjologia
[nameEn:YellowCms\Shop\Product\Attributes\Category\Entity\Category:private] =>
[favour:YellowCms\Shop\Product\Attributes\Category\Entity\Category:private] => 1
[text:YellowCms\Shop\Product\Attributes\Category\Entity\Category:private] =>
[product:YellowCms\Shop\Product\Attributes\Category\Entity\Category:private] =>
[subCategories:YellowCms\Shop\Product\Attributes\Category\Entity\Category:private] =>
[rabat] =>
[rabatEbook] =>
)
)
[meta_title] => Elementy społecznej nauki Kościoła
[meta_description] => Elementy społecznej nauki Kościoła, ks. Stanisław Kowalczyk
)
)
1
Elementy społecznej nauki Kościoła
-
Wydanie: pierwsze
-
Miejsce i rok:
Lublin, Norbertinum, 2017
-
Objętość: 270, [3] s.
-
Format: 170 x 240 mm
-
Oprawa: miękka klejona
-
ISBN: 978-83-7222-613-6
-
EAN: 9788372226136
-
Cena zbytu: 30.00 PLN
-
Status: Książka dostępna
Naturalną konsekwencją personalistycznej antropologii i filozofii społecznej jest etos inspirujący oraz normujący życie człowieka w różnych jego sektorach. Osoba ludzka, będąca rozumnym, wolnym i aktywnym podmiotem, nie może rezygnować z odpowiedzialności za swe życie: aprobowane wartości, wybory, decyzje, działania oraz ich rezultaty. Historia filozoficznej refleksji ukazuje wiele modeli etycznych, bardziej znane to: konwencjonalizm, naturalistyczny redukcjonizm, utylitaryzm indywidualistyczny lub społeczny, emotywizm, prawny rygoryzm, subiektywizm, historycyzm, etyczny personalizm. Ten ostatni występuje w różnych odmianach: klasyczno-metafizycznej, fenomenologicznej i psychologiczno-aksjologicznej.
Czołowym przedstawicielem etyki odwołującej się do metafizycznej koncepcji człowieka był św. Tomasz z Akwinu, fenomenologiczna wersja etyki personalistycznej jest prezentowana przez Franciszka Brentano, Maksa Schelera i Dietricha von Hildebranda. Etyka o profilu psychologiczno-aksjologicznym posiada współcześnie wielu przedstawicieli, których poglądy niejednokrotnie znacznie się różnią, są to m.in.: Alexius Meinong, Nicolai Hartmann, Louis Lavelle.
Etyka personalistyczna uznaje uniwersalny i normatywno-obligatoryjny charakter wartości i zasad moralno-etycznych. Zwolennicy etycznego subiektywizmu, zwykle powiązani z nurtem indywidualizmu, krytycznie oceniają etykę normatywną, preferując tzw. etykę wartości. Proponowana koncepcja jest dyskusyjna, wikła się bowiem w niekonsekwencję: jeżeli podstawowe wartości ludzkie – na czele z prawdą, sprawiedliwością, solidarnością i miłością – są niepodważalne i uniwersalne, to naturalną ich konsekwencją są uniwersalne normy moralne.
Etyka personalistyczna odwołuje się również do idei prawa naturalnego, które było i jest akceptowane w różnych epokach historycznych, obszarach kulturowo-cywilizacyjnych i religijnych wierzeniach. Współcześnie dyskutowany jest problem zakresu oddziaływania i obowiązywania norm moralnych. Klasyczny liberalizm i neoliberalizm za podstawę etyki przyjmują teorię umowy społecznej, w konsekwencji tego ewentualną akceptację oraz stosowanie wymogów etyki normatywnej zawężają do sfery indywidualno-prywatnej powiązanej głównie z życiem rodzinnym. Nauka społeczna Kościoła katolickiego jednoznacznie uznaje uniwersalny charakter wartości i norm etycznych, obowiązujący także w różnych sektorach życia publicznego: ekonomicznego, społecznego, politycznego, techniczno-naukowego, międzynarodowego. Człowiek jest ontyczno-osobową jednością, posiada jedną duchową „twarz”, nie może więc stosować różnych zasad moralnych w życiu osobistym i społecznym.
[...] Publikowana książka zawiera m.in. syntetyczną charakterystykę nauki społecznej Kościoła, wskazuje na powiązania antropologii z etyką ekonomiczno-społeczną, pracą, przedsiębiorczością, prawami człowieka, prawami rodziny oraz ideą wolności życia gospodarczego, a także zestawia etykę chrześcijańską z etyką liberalnego kapitalizmu. Drugim blokiem tematycznym rozważań tej pracy jest problematyka narodu omawiana w kontekście europejskiej i globalno-światowej integracji. Zagadnienia etyczno-aksjologiczne były już omawiane w niektórych wcześniejszych mych pracach.
ks. Stanisław Kowalczyk, Wstęp
Spis treści
Wstęp
I. Nauka społeczna Kościoła – struktura doktrynalna, status metodologiczny, profil
II. Antropologia personalistyczna podstawą etyki społeczno-ekonomicznej w nauczaniu Jana Pawła II i Benedykta XVI
III. Antropologiczno-personalistyczny wymiar pracy
IV. Personalistyczna aksjologia przedsiębiorczości
V. Personalistyczne podstawy rozwoju w encyklice Sollicitudo rei socialis Jana Pawła II
VI. Nauczanie społeczne papieża Franciszka
VII. Państwo a problem sprawiedliwości społecznej
VIII. Prawa osobowe człowieka w społecznym nauczaniu kardynała Stefana Wyszyńskiego
IX. Personalistyczne i etyczne podstawy ekonomicznych praw człowieka
X. Liberalno-indywidualistyczna koncepcja praw człowieka
XI. Jan Paweł II a rodzina i jej prawa moralno-społeczne
XII. Chrześcijańska koncepcja wolności życia gospodarczego
XIII. Dylematy cywilizacji techniczno-konsumpcyjnej
XIV. Etos kapitalizmu – profil, pozytywy, ograniczenia, dylematy
XV. Problematyka narodu w pismach kardynała Stefana Wyszyńskiego
XVI. Idea narodu w społecznym nauczaniu Jana Pawła II
XVII. Zagrożenia narodu w katechezie pielgrzymkowej Jana Pawła II
XVIII. Jan Paweł II a proces integracyjny Europy
XIX. Rola państw narodowych a proces integracji europejskiej
Nota bibliograficzna
Literatura przedmiotu
Aneks: Bibliografia prac Księdza Prof. dra hab. Stanisława Kowalczyka w latach 1959-2017