Zarządzanie w pedagogice, kulturze i sztuce
  • Wydanie: pierwsze
  • Miejsce i rok: Lublin, Norbertinum, 2023
  • Objętość: 336 s. + płyta CD
  • Format: 165 x 240 mm
  • Oprawa: miękka klejona
  • ISBN: 978-83-7222-778-2 (książka), 978-83-7222-779-9 (książka + CD)
  • EAN: 9788372227782 (książka)
  • Cena zbytu: 66.00 PLN
  • Status: Książka dostępna

Projekt okładki: Mirosław K. Szpakowski

W projekcie okładki wykorzystano ilustrację Marzeny E. Miśkiewicz „MER”

 

Recenzenci:

prof. dr hab. Monika Mielko-Remiszewska

dr hab. Barbara Olbrych, prof. AHNS

ks. dr hab. Adam Maj COr

dr hab. Rafał Majzner, prof. ATH

 

Przedmowa: dr hab. Mieczysław Dudek, prof. CH

 

Książka + płyta CD

 

Zarządzanie w pedagogice, kulturze i sztuce to książka Mirosława K. Szpakowskiego i Piotra A. Szymańskiego spajająca w całość pozornie różne dziedziny życia i nauki. W tym jednak właśnie należy upatrywać jej walorów odkrywczych. Obaj autorzy, na drodze swoich doświadczeń doktoranckich, zdołali szeroko ujętą kulturę i sztukę wpisać w rozważania oscylujące wokół kluczowych aspektów zarządzania. Nie byłoby to możliwe bez udokumentowania pracy badaniami własnymi. Są one o tyle wartościowe, że zostały przeprowadzone przez prawdziwych specjalistów w swojej dziedzinie.

Mirosław K. Szpakowski to doktor nauk ekonomicznych w dziedzinie zarządzania Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie oraz Doctor of Business Administration Wyższej Szkoły Menedżerskiej w Warszawie & Apsley Business School London; nauczyciel akademicki Akademii Zamojskiej, trener biznesu i doradca zawodowy. Warto również podkreślić, że jest ekonomistą z wieloletnią praktyką menedżerską oraz autorem wielu książek i publikacji o przedsiębiorczości i zarządzaniu.

Piotr A. Szymański to doktorant nauk teologicznych, pedagog z równie imponującym doświadczeniem, muzyk i animator kultury. Przez dwie dekady prowadził działalność społeczną, łącząc ją skutecznie z zarządzaniem i przedsiębiorczością. W kontekście tych dokonań zamysł osadzenia pedagogiki kultury i sztuki na gruncie ogólnej teorii o zarządzaniu organizacjami jawi się niezwykle interesująco. Dotychczasowe prace badawcze w tym zakresie zostały bowiem uzupełnione o najnowsze analizy i wnioski dotyczące drugiej dekady XXI wieku.

Mirosław K. Szpakowski przybliżył teorię oraz specyfikę zarządzania organizacjami. Opracował przy tym model ewolucji zarządzania, podkreślając w nim znaczenie informacji, wiedzy, zmiany oraz wiary, które determinują ewolucyjny rozwój człowieka. W rozdziale badawczym natomiast podjął skuteczną próbę skonfrontowania umiejętności komunikacyjnych nauczycieli z wyzwaniami, które narzuca po(covidowa) współczesność i zmiany geopolityczne związane z rosyjską agresją na Ukrainę. Czy pedagodzy i doradcy zawodowi są w stanie przygotować młodzież do zupełnie nowych realiów? Co determinuje decyzje młodych ludzi wybierających przyszłą profesję? Jakie funkcje w kontekście przyszłości zawodowej młodych ludzi spełniają rodzice, rodzina, środowisko, uwarunkowania socjalne, szkoła i doradcy zawodowi? Jaki jest związek między statusem społecznym rodziców a karierą zawodową ich dzieci? Jak wreszcie wobec współczesnych wyzwań oraz zmieniających się warunków aktywności zawodowej młodych Polaków, pozycjonuje się formalny system edukacji? Wiele cennych wskazówek i szczegółowych odpowiedzi, popartych wynikami badań oraz ich analizą, znajdziemy w rozdziale badawczym niniejszej dysertacji.

Piotr A. Szymański, wykorzystując swe bogate doświadczenie, skoncentrował się na zadaniach Kościoła katolickiego w obrębie wspólnot, grup i zrzeszeń religijnych. Autor pokusił się również o dogłębną analizę wpływu środków masowego przekazu i najnowszych technologii na siłę religijnego przekazu. W części badawczej zaprezentował natomiast szczegółowo wyniki 200 arkuszy ankiet dotyczących funkcjonowania zespołów przykościelnych i 250 kwestionariuszy opracowanych dla osób – członków Kościoła katolickiego. Badania poddane analizie zostały przeprowadzone od stycznia 2014 roku do stycznia 2016 roku na terenie archidiecezji lubelskiej, co oznacza, że są najnowszym opracowaniem w tym zakresie, które doczekało się opracowania naukowego.

Zauważalną cechę publikacji Mirosława K. Szpakowskiego i Piotra A. Szymańskiego stanowią z pewnością odwołania do autorytetów z różnych kręgów historycznych i filozoficznych. Oprócz uznanych nazwisk współczesnego świata nauki i polityków, w książce często cytowani są twórcy starożytni, wydawać by się mogło – pozornie nieprzystający do zagadnień współczesnej ekonomii i zarządzania. Na kartach niniejszej książki przywołane postacie znalazły się jednak nieprzypadkowo. Spaja je bowiem uniwersalny, ponadczasowy system wartości, któremu hołdują obaj autorzy i filozofia zarządzania przez nich prezentowana. System ten w dużej mierze oparty jest o naukę Kościoła katolickiego, prawdę i szacunek do drugiego człowieka. W kontekście ekonomii i zarządzania dominanty te, szczególnie współcześnie, mogą być postrzegane jako nieadekwatne, autorzy potrafią jednak skutecznie dowieść ich znaczenia i doniosłego wpływu na realizację zakładanych celów marketingowych.

Zarządzanie w pedagogice, kulturze i sztuce Mirosława K. Szpakowskiego i Piotra A. Szymańskiego to książka w pełni predysponowana do tego, aby stać się naukowym drogowskazem dla uczniów, studentów oraz nauczycieli zainteresowanych rolą kultury i sztuki w zarządzaniu organizacjami. W swojej podręcznej bibliotece powinni mieć ją również menedżerowie kultury, przedsiębiorcy i ambitni liderzy. Kreatywność w każdym względzie wiąże się bowiem z samokształceniem i pracą nad sobą, a niniejsza książka, w moim przekonaniu, jest bardzo praktycznym narzędziem, które temu służy.

 

dr hab. Mieczysław Dudek, prof. CH, Przedmowa

 

Fragmenty recenzji naukowych:

 

Książka pt. „Zarządzanie w pedagogice, kulturze i sztuce” Piotra Szymańskiego i Mirosława Szpakowskiego to z pewnością pozycja innowacyjna, z nowoczesnym (w pozytywnym znaczeniu) spojrzeniem na rozwijające się zespoły stanowiące o współczesnej kulturze Kościoła katolickiego, a zwłaszcza na pracę ich kierownika – lidera, od którego tak wiele zależy. Działalność wszelkiego rodzaju amatorskich chórów, scholi i przykościelnych orkiestr wymaga przecież nie tylko zdolności muzycznych, ale też niezwykłej kreatywności i wiedzy, także tej z zakresu zarządzania. W tym kontekście niniejsza publikacja jest szczególnie potrzebna. Mając świadomość szybkich przemian zachodzących w społeczeństwie, z pewnością wymagać będzie kolejnych aktualizacji, na które z niecierpliwością będziemy czekali.

 

prof. dr hab. Monika Mielko-Remiszewska

 

Warto podkreślić, że monografia posiada charakter interdyscyplinarny. Autorzy podjęli udaną próbę połączenia nauk o zarządzaniu organizacją z kulturą i sztuką, osadzonych wespół w szeroko rozumianej pedagogice. Poprzez liczne korelacje zachodzące pomiędzy kluczowymi dyscyplinami, oddano ich wyjątkową i często niedocenianą rolę w rozwoju współczesnego społeczeństwa informacji i wiedzy. Ekonomia nie abstrahuje od ewolucji ludzkości, a ta oparta jest o sztukę, która bezsprzecznie determinuje postęp. Gdzie odnaleźć w tym gąszczu procesów optymalną pedagogikę? Co z tym wszystkim wspólnego ma religia? Jak i na ile sztuka kształtuje człowieka i oddziałuje na współczesne organizacje? Autorzy niniejszej monografii dociekają odpowiedzi na podobne pytania. Czy skutecznie? Warto przekonać się o tym pedagogom, studentom oraz animatorom i menedżerom kultury i sztuki, do których przede wszystkim dedykowane jest powyższe dzieło.

 

dr hab. Barbara Olbrych, prof. AHNS

 

Podsumowując analizę prezentowanej publikacji dra M.K. Szpakowskiego i P.A. Szymańskiego, trzeba stwierdzić, że posiada ona różnorodne walory: przede wszystkim nie jest sztampową prezentacją zagadnień zawartych w tytule opracowania; stanowi oryginalne ujęcie problematyki zarządzania w perspektywie filozoficznej, kulturowej, z elementami teologicznymi, zwłaszcza pedagogicznymi; jest swoistą wizją problematyki zarządzania, która zawsze ma wymiar antropologiczny, bowiem organizację tworzy człowiek, twórca cywilizacji, szczególnie kultury, która z kolei tworzy człowieka i wzbudza jego zdolności kreatywne, a człowiek jest źródłem zmian i rozwoju; stanowi ważny przyczynek do badań nad współczesną kulturą chrześcijańską, szczególnie słabo rozpoznaną kulturą muzyczną; ukazuje myśli i fakty – myśli w poszukiwaniu mechanizmów przemian w świecie człowieka, społeczeństwa, kultury otwartej na Transcendencję, fakty ujawnione w oryginalnych badaniach pedagogicznych i nad chrześcijańską kulturą muzyczną; jest materiałem poznawczym i jednocześnie intuicyjnym, godnym przemyślenia, dyskusji i oczekiwania na nowe propozycje.

 

ks. dr hab. Adam Maj COr

 

Recenzowana monografia ma charakter interdyscyplinarny łącząc teoretyczne rozważania z przedstawieniem badań własnych autorów oraz podejściem praktycznym. Nie stanowi kompletnego studium nad zarządzaniem w przestrzeni kultury, sztuki czy pedagogiki, jednak autorzy odważnie poszukują w niej nowych metodologicznych ścieżek dyskusji o zarządzaniu, organizowaniu, tworzeniu i odbieraniu kultury chrześcijańskiej. Recenzowana książka z pewnością zyska uznanie szerokiego kręgu odbiorców. Jest kierowana do środowisk akademickich, uczniów i nauczycieli zainteresowanych zarządzaniem w kontekście kultury i sztuki. Może być wykorzystywana w procesie kształcenia przyszłych przedsiębiorców, liderów i menedżerów kultury.

 

dr hab. Rafał Majzner, prof. ATH

 

Spis treści

 

Przedmowa

Wprowadzenie

Introduction

 

Rozdział I: Filozofia zarządzania organizacją z pierwiastkami pedagogiki, kultury i sztuki

Wstęp

Zarządzanie organizacją w kontekście zmiany

Refleksje nad bezmiarem – zarządzania organizacjami – i nie tylko

Myślę, więc jestem. Refleksje – niekoniecznie – o zarządzaniu organizacjami

Nauka i wiedza wobec strategicznych wyzwań XXI wieku

Ewolucja zarządzania w subtelnie filozoficznym ujęciu

Podsumowanie

Zagadnienia kontrolne

Bibliografia

 

Rozdział II: Animacja kultury, edukacja, wychowanie

Wstęp

Kultura muzyczna w Kościele katolickim

Kierowanie zespołem muzycznym

Zarządzanie w przykościelnym zespole muzycznym

Wychowawcza i kulturotwórcza funkcja zespołów przykościelnych

Zagadnienia kontrolne

Bibliografia

 

Rozdział III: Geneza i konteksty młodzieżowej muzyki religijnej

Wstęp

Geneza piosenki religijnej

Rodzaje piosenek religijnych

Pojęcia i charakterystyka współczesnej kultury muzycznej chrześcijan

Relacje kulturowo-społeczne, funkcje i ideologia

Zagadnienia kontrolne

Bibliografia

 

Rozdział IV: Środki masowego przekazu w przestrzeni publicznej

Wstęp

Media katolickie uznawane przez Kościół katolicki

Początki katolickich mass mediów

Promocja chrześcijańskiej kultury muzycznej

Wartości i edukacja kulturalna społeczności chrześcijańskiej

Rola rodziny w promowaniu kultury i wartości chrześcijańskich

Zagadnienia kontrolne

Bibliografia

 

Rozdział V: Badania własne. Zarządzanie karierą – determinanty edukacyjnych decyzji uczniów szkół średnich uwarunkowanych oddziaływaniem rodziny, środowiska oraz szkoły – z perspektywy doradcy zawodowego

Wstęp

Cel badań własnych

1. Rodzina a decyzje zawodowe absolwentów szkół średnich

Podstawowe terminy i pojęcia

Rola i znaczenie wychowania w rodzinie – w kontekście decyzji zawodowych

Podsumowanie i wnioski

2. Doradztwo zawodowe 

Rynek pracy a edukacja młodzieży szkolnej na poziomie średnim

Doradztwo zawodowe w szkole średniej

Podsumowanie i wnioski

3. Metodologia oraz badania własne

Metodologia badań

Ankieta oraz pytania badawcze

Charakterystyka próby badawczej

Wybór kierunku studiów wyższych

Czynniki oddziałujące na wybór kierunku studiów

Wnioski z badań własnych

Podsumowanie

Bibliografia

Streszczenie pracy badawczej

 

Rozdział VI: Badania własne. Animacja kultury religijnej na przykładzie przykościelnych zespołów muzycznych w Archidiecezji Lubelskiej

Przedmiot i cel badań

Problemy i hipotezy badawcze

Główny problem badawczy

Hipoteza główna

Zmienne i wskaźniki

Obszar i grupa badawcza

Organizacja i przebieg badań

1. Zespoły śpiewające przy Kościele katolickim w Polsce

Organizacja i uwarunkowania

Pomoce dydaktyczne wykorzystywane przez zespoły przykościelne

Funkcjonowanie zespołów przykościelnych

Działalność zespołów przyparafialnych

Relacje duszpasterza z zespołem

2. Zakres realizacji zasad wykonywania śpiewów liturgicznych

Zespół przykościelny a liturgia

Repertuar zespołów przyparafialnych

3. Świadomość wspólnoty parafialnej i ludzi w Kościele na temat piosenki religijnej

Miejsce spotkania z piosenką religijną

Popularni wykonawcy piosenek religijnych

Rozpoznawalność stylu i gatunków muzyki religijnej wśród wiernych Kościoła katolickiego

Rozpoznawalność piosenki religijnej 

Wnioski z przeprowadzonych badań

Obraz zebranego materiału muzycznego

Podsumowanie

Bibliografia

 

Załącznik do płyty CD

Noty biograficzne

więcej o książce
zwiń
Polecane

Książka o dojrzewaniu do ojcostwa

Felietony i eseje o jagiellońskim duchu miasta Lublina

Wspomnienia z posługi duszpasterskiej wśród deportowanych do Kazachstanu.

Zbiór opowiadań, których motywem przewodnim jest emigracja i związane z nią dylematy życiowe bohaterów.